Allah Al-Munzilin

IMG_6191

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, Allah masih pinjamkan nyawa, pinjamkan tenaga, pinjamkan segala anggota, untuk saya berkongsi sedikit sebanyak tentang sesuatu yang pada pengiraan saya agak manis untuk dikongsikan.

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Apa khabar iman? 🙂

Sudah agak berbulan saya tidak memuatkan apa-apa post ke dalam blog saya. Namun, Allah pinjamkan masa untuk saya pada hari ini.

Hah, cuba teka saya nak berkongsi tentang apa?

ALLAH AL-MUNZILIN, yakni Allah sebaik-baik pemberi tempat.

Kenapa Sis Cahaya nak cakap pasal Allah Al-Munzilin pula ek? Haaaa, mesti nak tau kan?

Pertama sekali, rasa macam bersyukur sangat bila mana Allah tempatkan saya belajar jauh di negara orang, yakni India. Meskipun pada mulanya, saya agak berat untuk menerima tawaran ini, atas dasar faktor “kedaifan” India (bak kata orang, hmm suka sangat dengar mulut orang ish3), namun, Allah masih memilih saya untuk berada di sini.

Sebenarnya, sejujurnya saya cakap, saya bukanlah pelajar yang pandai pun. Senang cerita, ramai lagi kawan-kawan saya yang pandai, kelas pertama, yang keputusan SPM mereka jauh lagi baik daripada saya. Dan mereka juga bersama-sama saya ketika temuduga MARA. Rasa macam “Konfem ah tak dapat, aku dahlah satu kumpulan dengan budak kelas pertama kat MRSM”. Nak katanya, pasrah sebelum berjuang lah.

Namun, takdir sudah memilih saya, Allah dah pilih, Sakinah, untuk dapat tawaran ini. Meskipun bukan ke Ireland seperti yang dipohon, tapi India.

Pada mulanya, saya macam tak boleh nak ‘brain’. Kenapa Allah pilih aku? Kenapa Allah nak juga aku belajar medik kat India ni?

Rupa-rupanya….

Allah Al-Munzilin, sebaik-baik pemberi tempat. Bila fikir balik kronologinya, cantik lah takdir yang Allah susun untuk saya. Alhamdulillah.

Allah hantar saya, belajar jauh-jauh, beribu batu dari zon selesa saya, jauh daripada keluarga tercinta, dan jauh dari masa lalu saya.

Dia nak bagi saya sesuatu yang lebih besar daripada kos medik tu sendiri.

Yakni, peluang untuk kenal DIA.

TARBIYAH.
Yakinlah, walau di mana kita berada, yakinlah bahawa Allah yang letak kita pada tempat tu.

Dan berdoalah “Ya Tuhanku, tempatkanlah aku pada tempat yang diberkati dan Engkau adalah sebaik-baik pemberi tempat”. (Al-Mukminun:29)

Sukalah kesan dia apabila kita percaya dengan apa yang Allah bagi tu sebenarnya kebaikan untuk diri kita. Sepertimana Dia berfirman dalam surah Al-Nahl, ayat ke 30:

Dan dikatakan kepada orang bertaqwa: “Apakah yang diturunkan oleh Tuhanmu?” Mereka menjawab: “(Allah telah menurunkan) kebaikan”. Orang yang berbuat baik di dunia ini akan mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya negeri akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang bertaqwa”. (AL-Nahl:30)

Seronok tak? Bila mana Allah berfirman, apa yang Dia turunkan kepada kita itu adalah KEBAIKAN. Baik untuk diri kita sebenarnya. Mungkin pada mulanya saya agak berat untuk menerima hakikat bahawa saya akan menghabiskan masa 5 tahun di India, namun yakinlah, itu merupakan kebaikan untuk saya.

InsyaAllah, semoga menjadi renungan buat kita semua.

Nantikan post saya seterusnya. Saya akan cuba untuk berkongsi dengan lebih aktif lagi selepas ini. Doakan.

Tidak kira dimana pun Allah tempatkan kita, insyaAllah, itulah yang terbaik untuk kita.

Yakinlah.

Cahaya Sakinah.

6 thoughts on “Allah Al-Munzilin

  1. Azrina Rusni

    Nice sharing Sakinah. I really waiting for your entries, till I check every single day. Hope to hear from you soon.

  2. Pingback: Jangan Bersedih – TerusHidup.

Leave a comment